Algemeen nieuws
Op het raam in de klas is het thema van taal goed zichtbaar: ‘Ondergronds’. De woorden die bij het thema horen, zijn inmiddels bij de tekening geplakt. Zo hebben we het bijvoorbeeld over de volgende woorden: lozen, grondig, het gewelf, overtollig, verontreinigd, zuiveren, delven, het gangenstelsel, de kruipruimte, onderaards, opgraven en het souterrain. Een interessant thema met veel verschillende invalshoeken. Er was al een leerling in de klas die afgelopen weekend de kruipruimte in een huis heeft bekeken. Wat een betrokkenheid! De leerlingen hebben de afgelopen weken twee lessen gehad over het Wilhelmus tijdens de talentenochtend. Zij weten nu de herkomst van het Wilhelmus, de melodie en zij kunnen het Wilhelmus meezingen. Handig voor Koningsdag! Dankzij het mooie weer kon een deel van die les buiten. Nog maar krap twee weekjes en dan is het alweer meivakantie….! De plannen voor de meivakantie en voor de zomervakantie worden alweer gedeeld in de klas. Logisch natuurlijk met het mooie weer van de afgelopen dagen. Wij wensen iedereen alvast een goede vakantie en hopen alle leerlingen na de twee weken weer helemaal opgeladen terug te ontvangen op school. Kunstschooldag Op maandag 23 april heeft groep 6 een kunstschooldag. Van 9.00 uur tot ongeveer 11.30 uur krijgen de leerlingen verschillende workshops die begeleid worden door medewerkers van het ICO (kunst- en cultuurcentrum). Tynaarlo is dit jaar (2018) de culturele gemeente van Drenthe en vanuit die hoedanigheid wordt de kunstschooldag georganiseerd. De activiteiten die worden georganiseerd staan in het teken van ‘Historie met een knipoog’.

Koningsontbijt
Op vrijdag 20 april is het koningsontbijt in de klas. Daarvoor is het nodig dat uw kind bord/beker/bestek meeneemt. We zullen het ook nog benoemen in de klas. Maar dan bent u ook even op de hoogte.

Jarigen in april
In april is nog jarig: Roos viert op 28 april haar 10e verjaardag. Alvast van harte gefeliciteerd! Maak er een leuke dag van! In mei hebben we geen jarigen. Rustig maandje dus.

Toets
Donderdag 26 april: Toets Topografie, thema 3 – het benodigde leermateriaal is inmiddels al meegegeven naar huis.

Tips voor thuis
De afgelopen dagen hebben de leerlingen veel gewerkt met vermenigvuldig- en deelsommen. De vermenigvuldigsommen lossen de leerlingen nog op door getallen te splitsen. Een som als 7 x 21, wordt opgelost door het getal 21 te splitsen in 20 (tiental) en 1 (een eenheid). Vervolgens rekenen de leerlingen de som 7 x 20 uit en 7 x 1. Beide uitkomsten worden bij elkaar opgeteld. In het volgende rekenblok gaan de leerlingen de stap maken naar het oplossen van vermenigvuldigsommen door ze onder elkaar te zetten. Ook deelsommen komen aan de orde. De leerlingen lossen deze ook op door getallen te splitsen. Een som als 91 : 7, wordt opgelost door het getal 91 te splitsen in 70 (de uitkomst van 10 x 7) en 21 (de uitkomst van 3 x 7). Het getal 10 en 3 worden bij elkaar opgeteld en de uitkomst is dus 13. Leerlingen stellen zich de vraag bij deze deelsom hoe vaak het getal 7 in 91 past. Bij het oplossen het vermenigvuldig- en deelsommen is de parate kennis van de tafelsommen erg belangrijk.