Algemeen nieuws
Allerlei activiteiten staan er gepland voor de komende periode. Een greep uit enkele activiteiten: Op maandag 20 november zullen we in de klas lootjes gaan trekken voor Sinterklaas. In het algemene Tolbriefje heeft al veel informatie gedaan rondom Sinterklaas. Dus voor meer informatie, verwijzen wij u daarnaar. Maandag 20 november en 27 november krijgen de leerlingen twee muzieklessen. Onder begeleiding van muziekdocenten mogen zij twee muziekinstrumenten leren bespelen. En dat is natuurlijk hartstikke tof! Op maandag 20 november komt de kinderboekenschrijver Jozua Douglas langs bij ons op school. Hij is de schrijver van boeken als ‘De verschrikkelijke badmeester’ en ‘De verschrikkelijke tweeling’. Jozua Douglas zal een verhaal vertellen en de kinderen zijn ook in de gelegenheid om vragen te stellen. Dinsdag 21 november doen de groepen 5 & 6 mee aan een atletiektoernooi. De leerlingen komen ’s ochtends rond de normale tijd op school. En zullen met de leerkracht naar De Zwet lopen. Voor meer informatie over het atletiektoernooi, zie het algemene tolbriefje. Op woensdag 22 november is natuurlijk het volleybaltoernooi aanstaande. Vanaf nu zal er elke week een leerling het “Talent van de week” zijn. M.b.v. het kinderkwaliteitenspel gaan de leerlingen in groepjes talenten benoemen van diegene het “Talent van de week” is. Deze week is Quinn aan de beurt en volgende week Lars. Op de foto bij dit Tolbriefje ziet u een groepje bezig met het benoemen van talenten. Ter informatie: Juf Jildou werkt dinsdag 21 november i.p.v. juf Sita. Juf Sita werkt in december een dag voor juf Jildou.

Jarigen in december
Lars wordt op 7 december 10 jaar. Alvast van harte gefeliciteerd! De volgende in het rijtje is Rosalie. Op 15 december wordt zij 9 jaar. Hiep hiep hoera!

Toets
Vrijdag 1 december november. Toets Argus Clou: Aardrijkskunde, thema 1 – de samenvatting wordt vrijdag meegegeven naar huis.

Tips voor thuis
Bij rekenen hebben we de afgelopen dagen onder andere gewerkt aan het lesdoel: ik kan klokkijken op een analoge klok (zeg maar de stationsklok). Wij hebben gemerkt dat voor een aantal leerlingen op deze manier klokkijken best lastig is, bijvoorbeeld omdat zij gewend zijn de tijd af te lezen van een digitale klok. Oefenen met de analoge klok is thuis goed te oefenen. Bijvoorbeeld door geregeld te vragen aan uw kind hoe laat het is (dan wel op een analoge klok natuurlijk). Het dragen van een eigen horloge kan hierbij goed helpen en is natuurlijk ook leuk. Het moet voor een kind goed duidelijk zijn wat de grote wijzer (minuten) en de kleine wijzer (uren) doet. En dat we begrippen gebruiken bij klokkijken als: over (bijvoorbeeld 10 over half vier) en voor (kwart voor vijf). Stel ook eens een vraag als: de volgende trein vertrekt over 30 minuten, het is nu twintig minuten over vijf. Hoe laat vertrekt de volgende trein?