Deze week en volgende week is het Kinderboekenweek. Het thema dit jaar is Griezelen.

Vorige week woensdag, 4 oktober, hebben we als afsluiting van het thema Circus een voorstelling gegeven voor ouders, opa`s en oma`s en andere belangstellenden. Wat was het leuk om de kinderen zo enthousiast hun kunstjes te zien doen voor het publiek.

Die woensdag zijn we ook begonnen met de start van de Kinderboekenweek. Eerst gezamenlijk zingen en dansen op het grote schoolplein en daarna hebben de kinderen deze ochtend, groepsdoorbrekend, het zelf uitgekozen spookje of . Hierna gingen we, met de kleuters verdeeld over de drie groepen, een zelfgekozen vleermuis of spookje maken. Een nieuwe ervaring op deze manier.  Afgelopen dinsdagmiddag hebben we samen in de bibliotheek naar het boek Klein bang mannetje gekeken en geluisterd.

Deze week maakt groep 1 een monster met verf d.m.v. de dubbelvouwdruk en groep 2 een monster van klei. Volgende week maakt groep 1 een monster van klei en gaat groep 2 een monster tekenen met wasco en er daarna ecoline overheen doen.

Engels:
Herhalen van de cijfers en kleuren.

Letter van de week:
In de 2 weken van de Kinderboekenweek leren we de letter /b/ van boek.
Het jongetje is misselijk en moet bijna spugen, braken, boeren! Hij zegt b(uh). Hij heeft buikpijn en legt zijn hand op zijn buik. Zijn arm is het bolletje van de b. En wat er van zijn buik naar boven komt is het stokje van de b.
Klankgebaar: leg je rechterhand op je buik en zeg b (uh). Als je naar beneden kijkt, zie je dat je arm het bolletje van de b maakt. De stok van de b is wat er uit je buik naar boven komt als je moet spugen of boeren.
Klankinformatie en articulatie: Ploffende klank met stemgeluid. Ontspannen plof tussen de lippen met stemgeluid. /buh/ met een nauwelijks hoorbare /uh/.

Opzegversje: b is van boom

de bal ligt er bij

bijt hem niet stuk

die bal is van mij.

De kinderen mogen, weer spullen voor de letterdoos/kast meenemen die beginnen met de b. De letterdoos is een mooie en leuke stimulans, zeker voor de oudste kinderen, om hen bewust te maken van letters/klanken.

Cijfer van de week:
We hebben de 1, 2  en 3 al geleerd en nu zijn de komende  weken de 4 en 5  aan de beurt.
Ter ondersteuning van de cijfers leren we er ook een `ezelsbruggetje` bij.

1= een paal van steen, dat is de één.
2= een zwaan in zee is eigenlijk een twee.
3= zijn het de billen die ik zie, nee het is de drie
4= een neus van hier tot hier, dat is de vier
5= een pet met een dik lijf, dat is de vijf

We gaan niet alleen het cijfersymbool leren maar ook er inhoud aan geven. Bv. hoeveel is het, kun je het aantal delen met iemand….

Tips: in het kader van de Kinderboekenweek tips over hoe je het beste kunt voorlezen.

Weet wat u leest!
U leest het boek eerst zelf, en bekijkt waar het boek precies over gaat: Wat is het probleem? Wat gebeurt er allemaal? Hoe loopt het af? Als u weet waar het verhaal over gaat, kunt u van tevoren bedenken wat u kunt uitleggen en vragen tijdens het voorlezen.

Je eigen voorleesritueel
Lees het boek voor op een rustige plek en op een gezellig moment van de dag. Dat hoeft niet alleen voor het slapen gaan te zijn. Misschien zijn er in huis voorwerpen die passen bij het boek? Pak ze erbij! Met een pop of knuffel die lijkt op één van de hoofdpersonen in het verhaal, kunt u het verhaal ‘naspelen’. Als u dat regelmatig doet, ziet een kind steeds beter hoe verhalen ‘in elkaar zitten’.

Bekijk samen de kaft
Lees de titel van het boek voor en praat met uw kind over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Als u de kaft samen bekijkt, kunt u samen met uw kind bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.

Laat uw kind vertellen
Geef uw kind gelegenheid om iets te zeggen als u het verhaal voorleest. Het gaat erom dat uw kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Uw kind heeft eigen ideeën en gevoelens over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kunt u dan weer op ingaan. Zo blijft uw kind betrokken bij het verhaal.

Speel in op reacties
Neem opmerkingen van uw kind serieus. Vraag bijvoorbeeld door als uw kind een opmerking tussendoor maakt. Kinderen hebben veel te vertellen. Het is leuker om mee te gaan met de verhalen van de kinderen, dan strak vast te houden aan het boek.

Voorspel samen het verhaal
Vraag op spannende momenten aan uw kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door na te denken over wat er allemaal kan gebeuren, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.

Besteed aandacht aan moeilijke woorden
Bedenk welke woorden moeilijk voor uw kind kunnen zijn. Als uw kind het woord niet kent, kunt u helpen. U kunt uw kind helpen om nieuwe woorden te leren door bij een moeilijk woord een plaatje aan te wijzen, iets voor te doen, of een voorbeeld te geven. Zo onthoudt uw kind het woord beter.

Maak het levendig
U kunt bij het voorlezen ondersteunende geluiden of bewegingen maken of uw kind vragen om iets (voor) te doen. Het verhaal wordt duidelijker en uw kind blijft enthousiast.

Praat na over het boek
Laat uw kind het verhaal navertellen aan een broertje of zusje. Door het verhaal aan een ander te vertellen en erover na te praten gaat uw kind het verhaal beter begrijpen.

Herhaling: lees het boek vaker voor 
Waarschijnlijk zal uw kind vragen om het boek nog een keer voor te lezen. Dat is ook goed. Uw kind leert er iedere keer weer iets nieuws van. Als uw kind het prentenboek een paar keer heeft gezien, gaat hij het verhaal steeds beter snappen. Uw kind leert dan steeds weer nieuwe dingen.

Reminders: 

• We sparen nog steeds voor ons goede doel. Op maandag staat het busje klaar op tafel waar de kinderen dan iets in kunnen doen. Dit mag natuurlijk ook op de andere dagen.

• Vrijdagmiddag 13 oktober: boekenmarkt op het grote plein (13.00 – 13.45), samen met uw kind mag u boekjes kopen, een echte aanrader want er worden vaak mooie boeken verkocht.

• Dinsdag 17 oktober: vrij i.v.m. Zuidlaardermarkt

• Donderdag 19 oktober: komt de fotograaf op school.

• Herfstvakantie: 21 t/m 27 oktober.

Groep 1-2a
Verjaardag: Op 18 oktober gaan we de 5e verjaardag van Sven vieren. Hieperdepiep hoera! Vanaf volgende week ga ik starten met de huisbezoeken bij de kinderen van groep 2 waar nog geen juf op huisbezoek is geweest. Daarna ga ik op bezoek bij de kinderen van groep 1.

Groep 1-2b
Verjaardag: in de herfstvakantie zijn er twee kinderen jarig. Steffan Berends (22 oktober) en Tijn van Toor (25 oktober). Allebei worden ze 5 jaar. Alvast gefeliciteerd en we wensen jullie een gezellige verjaardag toe.

Groep 1-2c
Nieuwe leerlingen: Op 31 oktober komt Isabel Brussel voor het eerst wennen bij ons in de groep. Op 10 november zal zij vier jaar worden. We wensen haar samen met haar familie heel veel plezier bij ons op school en gezellig dat je bij ons in de groep komt.