De rapporten zijn weer mee naar huis en wat zijn wij trots op alle kinderen zeg! De kinderen hebben hard gewerkt. Nog een paar dagen en dan is het alweer voorjaarsvakantie. We kijken er allemaal naar uit en wij wensen iedereen ook alvast een hele goede vakantie toe!

Muziekles
Op dinsdag 13 februari hebben de kinderen klarinetles van juf Janita gekregen. De kinderen hebben op een echte kinderklarinet gespeeld. We hebben gemerkt dat het nog best lastig is om een mooi geluid uit de klarinet te krijgen, maar uiteindelijk is het iedereen gelukt! Super knap van de kinderen! Het was fantastisch om op een echt instrument te spelen.

Letterfeest
Aanstaande vrijdag, 23 februari, is het letterfeest! De kinderen weten nog van niets en dat willen we natuurlijk graag zo houden. We beginnen wat eerder dan eerder vermeld is. De papa’s/mama’s/ opa’s/oma’s, kunnen om 8.40u in de school komen, we starten dan met een uitleg en dan kunnen we om 8.45u gaan beginnen met lopen. De kinderen krijgen na de speurtocht een beker ranja en ze mogen een plakje cake versieren. Om 10.00u is het afgelopen.

Plastic zak Vrijdagmiddag gaan we opruimen in de klas. De kinderen krijgen werkboekjes mee en knutselwerkjes. Het is daarom handig dat de kinderen een extra (plastic) tas meenemen.

Streetwise ANWB
Vrijdagochtend, na het letterfeest, hebben de kinderen een verkeersproject: Streetwise. Dit wordt georganiseerd door de ANWB. De kinderen van groep 3 en 4 doen mee met ‘blik en klik’: wat kan je zelf doen om je veiligheid in het verkeer te vergroten? De kinderen leren onder andere veilig oversteken over een zebrapad en tussen twee auto’s. Ook leren ze begrijpen waarom je in de auto een gordel en autostoeltje moet gebruiken.

Geen gymnastiek
Door het project: streetwise, komt de gymnastiekles te vervallen. De kinderen hoeven dus geen gymkleren mee te nemen naar school.

Zwemtoernooi
Op woensdag 21 maart is er een zwemtoernooi voor de groepen 3, 4 en 5. De wedstrijden beginnen om 13.15 uur en eindigen uiterlijk om 16.00 uur. De kinderen moeten om 13.00 uur aanwezig zijn. De kinderen die mee doen met het zwemtoernooi moeten in het bezit zijn van een zwemdiploma.

Wij geven alleen kinderen op die aangemeld zijn via hun ouders! Dus graag even mondeling of via de mail jullie kind opgeven. Opgeven kan tot uiterlijk vrijdag 9 maart.

Algemene regels:
1.         Ieder kind kan individueel 25 meter vrije slag zwemmen
2.         Ieder kind kan estafette 4x 25 meter schoolslag zwemmen. Bij de start mag gedoken of gesprongen worden. Hierbij zijn maximaal 3 slagen onder water toegestaan. Tijdens de individuele wedstrijd (vrije slag) mag wel gewisseld worden van slag. Bij estafette is alleen schoolslag toegestaan.
3.         Aantikken moet met 1 of 2 handen. Niet aantikken is geen kloktijd.

De estafetteteams moeten een begeleider hebben. Mocht je kunnen en willen begeleiden, wil je dit dan doorgeven aan juf Bea (b.hofsteenge@ckcdrenthe.nl) of juf Eline (e.vanderwal@ckcdrenthe.nl)

Lezen
Wij starten nu met thema 7 van Lijn 3: Zon, maan en sterren. Dit wordt een boeiend thema over het heelal en de planeten, speciaal voor de jonge onderzoeker! We zoeken in dit thema antwoord op de volgende vragen:

  • Wat kun je doen als je op vakantie gaat naar de ruimte?
    • Hoe sterk is lucht? • Hoe kan een voorwerp zweven?
    • Hoe ziet de maan er vandaag uit?
    • Welke planeet zou jij van dichtbij willen zien?
    • Hoe draaien de aarde en de maan?

Samen praten In de klas oefenen we regelmatig met het voeren van gesprekken: met de hele klas, in tweetallen of in groepjes van vier kinderen. Kinderen praten samen over een onderwerp en oefenen zo spelenderwijs met mondelinge communicatie. Het voeren van gesprekken is een belangrijke vaardigheid die kinderen in hun latere leven veel nodig zullen hebben. Kinderen leren daarbij dit jaar een aantal gespreksregels. De regels die wij in de klas met elkaar afspreken zijn:

  • Praat duidelijk en verstaanbaar.
    • Kijk elkaar aan tijdens het praten.
    • Laat de ander uitpraten en wacht op je beurt.
    • Luister goed en laat met je lijf zien dat je luistert.
    • Denk na over wat je hoort, voordat je iets terugzegt.
    • Zorg dat het voor iedereen prettig is om mee te praten.

Natuurlijk gaat het toepassen van deze regels nog niet altijd meteen goed. Maar door ze samen regelmatig te oefenen, lukt het steeds beter. Natuurlijk kunt u deze regels ook thuis af en toe oefenen, gewoon tijdens gesprekjes met uw eigen kind. Spelletje om thuis te spelen: wat is het? Oefenen met mondelinge communicatie kan ook met dit spelletje ‘wat is het?’. Neem een voorwerp in gedachten en beschrijf het zonder het voorwerp te noemen. Bijvoorbeeld: je gebruikt het in de keuken, je kunt er soep in doen, je zet het op het vuur (pan). Wie raadt om welk voorwerp het gaat?

Spelling thuis oefenen – bloon.nl
We hebben voor alle kinderen een account aangemaakt op de site: www.bloon.nl. De kinderen kunnen op deze site bloon doen. Bloon is een methode-onafhankelijke manier van oefenen met spelling. De kinderen kunnen dit zowel op school als thuis doen.

BLOON =
Bekijken
Lezen
Omdraaien
Opschrijven
Nakijken
De kinderen loggen in met een loginnaam en wachtwoord. De kinderen hebben allemaal een eigen inlognaam. Dit is tol + voorletter en dan een cijfer. De kinderen weten zelf wat hun inlognaam is, wij gaan namelijk ook op school (na de vakantie) oefenen met bloon. Mocht je de inlognaam eerder willen ontvangen, dan kan dit altijd even via de mail. Het wachtwoord is voor iedereen: 3. Heel veel succes met oefenen!

Rekenen
In blok 4 zijn wij bezig geweest met klokkijken, hele en halve uren. Ook hebben de kinderen geoefend met een half uur later of een half uur eerder. We starten nu ook met tellen tot en met 30 en met het getal beeld tot 30. Wat zijn de buren van 27? Welke getal is hoger: 21 of 12? We hebben geoefend met het op volgorde legen van getallen, van laag naar hoog. Dit hebben we gedaan door het spel: straatje leggen. Dit spel kun je ook thuis makkelijk spelen. Zie hieronder een beknopte uitleg:

Spelletje om thuis te spelen: straatje maken:
Je hebt nodig: 30 kaartjes genummerd van 1 t/m 30. Eventueel, kan het ook moeilijker gemaakt worden om kaartjes tot 50 of tot 100 te maken. In dit spel voor 2 tot 4 spelers worden er straatjes gemaakt van getallen. Een straatje is een serie getallen die netjes op volgorde ligt, het kleinste getal links. De kaartjes liggen geschud blind in het midden van de tafel. De eerste speler neemt een kaartje van de stapel en legt deze voor zich neer, bijvoorbeeld 32. Elke andere speler pakt ook een kaart. De tweede kaart die je pakt moet voor of achter het getal dat er al ligt passen. Dus als er 15 wordt gepakt moet deze voor 32 komen te liggen. Eenmaal aangelegd, dan mag er geen kaart meer tussen worden gelegd. Als je bij de derde ronde een kaart pakt die er niet voor of achter kan, bijvoorbeeld 22, dan leg je het getal 22 onder de andere twee kaartjes en probeer je een nieuw straatje te leggen. Legt een kind het vierde passende kaartje aan, dan mag dit kind het straatje pakken. De gene met de meeste straatjes is de winnaar. Zijn de kaartjes op, dan is het spel afgelopen.

Jarigen Op 1 maart is Safia jarig, alvast van harte gefeliciteerd!