Wat is het leuk om te zien hoe de kinderen genieten van de dramalessen die verzorgd worden door ICO. De eerste keer hebben we het boek: Wat het lieveheersbeestje hoorde! met de hele groep uitgespeeld. De kinderen waren allemaal enthousiast en vonden het erg leuk. Wat we deze week met de kinderen hebben gedaan moet u maar aan uw kind(-eren) navragen want dat is voor ons ook nog een verrassing…

We zijn druk bezig geweest met het maken van lieveheersbeestjes. Als u in de klas komt, bekijk de mooie lieveheersbeestjes gerust even en er hangen er ook een paar in de gang en volgende week komen ze mee naar huis.

Volgende week is het verboden toegang voor moeders in de klas en zij mogen dan ook niet in de groep binnenkomen. We gaan dan bezig met het cadeautje voor Moederdag dat dit jaar op de laatste zondag, 13 mei, van de vakantie valt. Dus de kinderen moeten het cadeautje aan het begin van de vakantie nog wel even verstoppen…

Engels: We herhalen de woorden die horen bij colours, numbers en de aangeleerde woorden van de thema’s die we hebben gehad.

Letter van de week:

De komende tijd leren we de /v/ van vliegen en verrassing (dit past bij ons thema lieveheersbeestjes en bij Moederdag)
Dit is het geluid een stofzuiger vvvv. De letter zit in het mondstuk van de stofzuiger.
De stofzuiger heeft een motor en die kun je voelen in je keel als je de letter zegt.
Klankgebaar: maak met wijs- en middelvinger een V en breng die naar de keel om de motor van de stofzuiger te voelen. Als je naar de hand kijkt, dan zie je V van de vingers.
Klankinformatie en articulatie: schurend geluid met je stem. Er wordt een vernauwing gevormd door de onderlip tegen de boventanden te leggen, de lucht ontsnapt hier tussendoor terwijl er ook stem wordt gegeven.

Opzegversje:
v vliegt de vogel ver van hier
Over de vijver naar de rivier

Er mogen spulletjes meegenomen worden die met de /v/ beginnen voor in de letterdoos.

Cijfer van de week:
Ter ondersteuning van de cijfers leren we er ook een “ezelsbruggetje” bij.
1= een paal van steen, dat is de één.
2= een zwaan in zee is eigenlijk een twee.
3= zijn het de billen die ik zie, nee het is de drie
4= een neus van hier tot hier, dat is de vier
5= een pet met een dik lijf, dat is eigenlijk de vijf
6= een steeltje met een kers, is eigenlijk de zes
7= eerst een rechte dan een scheve, dat is de zeven
8= een sneeuwpop op wacht, dat is de acht
9= een hoofd met een vlecht ertegen, dat is de negen
10= de 1 en de 0 willen elkaar graag zien zijn ze verliefd? Of is het de 10 ?
Met deze getallen gaan we verschillende spelletjes doen.

Tips: een paar leuke spelletjes voor in de vakantie

  1. Toren van lucifers

Voor dit spel heb je een fles en pakjes lucifers nodig. Laat de kinderen om en om een lucifer op de flessenhals leggen. Wie laat de toren als eerst omvallen? Eventueel kan je dit spel ook spelen met allemaal een eigen fles. Wie heeft als eerst al zijn lucifers op de hals weten te plaatsen?

Tip: Dit spel is goed voor de fijne motoriek, een goede voorbereiding voor het schrijven.

  1. Uitbeelden

Laat één kind naar de gang gaan. Op de gang noem je een dier wat het kind straks in de kamer moet uitbeelden (je kan ook met opdrachtkaartjes werken). De andere kinderen moeten raden welk dier wordt uitgebeeld. Je kan ook alle kinderen het dier laten uitbeelden, terwijl één kind moet raden wat wordt uitgebeeld. Bij oudere kinderen kan je de opdracht die uitgebeeld moeten worden lastiger maken of de kinderen een simpele gebeurtenis of handeling laten uitbeelden.

Tip: Laat de kinderen zelf verzinnen welk dier zij willen uitbeelden. Kan jij raden wat zij uitbeelden?

  1. Maak de tekening af

Maak op een A4 3 lijnen over de lengte van het papier. Je hebt nu vier vakken. Laat de eerste deelnemer in het eerste vak het hoofd tekenen. De hals moet een klein beetje zichtbaar zijn in vak 2. Vouw het papier om, zodat het gezicht niet meer zichtbaar is en laat de volgende deelnemer in vak 2 het lichaam tekenen (lichaam is klein beetje zichtbaar in vak 3). Vouw weer om en deelnemer 3 (of bij 2 deelnemers weer de eerste deelnemer) tekent in vak 3 de benen zonder voeten (laat de benen weer klein beetje uitsteken in vak 4). Vouw weer om en de laatste deelnemer mag de voeten tekenen. Vouw het papier open en ontdek wat voor een poppetje jullie met elkaar hebben gemaakt!

Tip: Laat de kinderen ook verschillende kleuren gebruiken en speel het spel nog een keer maar laat ze nu een dier tekenen.

  1. Gekleurd lichaam

Kleuters vinden dit spel in hun eentje nog leuk, voor oudere kinderen zijn meer deelnemers nodig om het uitdagend te maken. De spelleider noemt een lichaamsdeel en vervolgens een kleur. De kinderen moeten zo snel mogelijk in de kamer het genoemde lichaamsdeel op de genoemde kleur leggen.

Tip: In plaats van kleuren kan je ook de kinderen een lichaamsdeel noemen en vervolgens een materiaal. Bijvoorbeeld elleboog op iets van: leer, katoen, ijzer, aluminium, glas, etc.

Oproepje:
Na de meivakantie zijn we voor de groep 1 kinderen kartonnen eierdozen nodig van 10 of 12 stuks. Onze vraag is of u die voor ons wilt sparen.

Koningsspelen as. vrijdag 20 april.
Deze dag mogen de kinderen gekleed in de kleuren rood, wit, blauw en oranje op school komen. Graag wel makkelijk zittende kleren en goede schoenen omdat we deze morgen allerlei spelletjes gaan doen.
De kinderen hoeven deze dag geen fruit en eten mee te nemen, dit wordt verzorgd.
Deze morgen zijn de kinderen van de groepen 0 t/m 3 om 12 uur vrij.
Zou u er voor willen zorgen dat de kinderen een bord, bestek en beker, voorzien van naam, a.s. donderdag 19 april in een tas mee naar school nemen. Dit is voor het ontbijt en we willen dit donderdagmiddag alvast klaar zetten.
De ouders, opa`s, oma`s en verzorgers die mee helpen alvast bedankt namens de kinderen en de leerkrachten.

Avond4daagse:

Na de meivakantie lopen er weer veel kinderen mee tijdens de avond4daagse. Van de ouders van kinderen uit de groepen 1 en 2 wordt verwacht dat ze met hun kind(eren) elke keer als ze lopen als begeleiding meegaan.

Verkoop van tol shirts:

Woensdagmorgen 25 april en donderdagmorgen 26 april kunt u om 8.30 uur in school een tol shirt kopen voor 7.50 euro. Deze shirts kunnen de kinderen tijdens de avond4daagse en bij schoolreisjes dragen. Zo zijn de kinderen goed herkenbaar.

 

Reminders:

  • We sparen nog steeds voor een goed doel. Op maandag staat het busje klaar op tafel waar de kinderen dan iets in kunnen doen. Dit mag natuurlijk ook op de andere dagen.
  • Drie woensdagen achter elkaar (11,18 en 25 april) hebben we workshops die verzorgd worden door ICO. We werken dan vanuit het boek: Wat het lieveheersbeestje hoorde.
  • Vrijdag 20 april: Koningsspelen. We beginnen met een ontbijt in de groepen en daarna gaan de groepen 1-2 a en c spelletjes doen op het plein van 9.30 uur–10.30 uur. De groepen 1-2b en 3 doen dit van 10.30 uur tot 11.30 uur.

 

    • De kinderen zijn deze dag om 12 uur vrij.
  • Meivakantie: vrijdag 27 april t/m zondag 13 mei.
  • Zondag 13 mei: Moederdag
  • Avondvierdaagse: 14 t/m 17 mei
  • Vrijdag 18 mei Margedag t/m maandag 21 mei ( 2e Pinksterdag) de hele school is vrij.

 

Groep 1-2a
Wenkinderen: Deze week kwam Jayce Piersma voor de eerste keer wennen. Op 18 mei is hij jarig. Welkom op De Tol!

Groep 1-2b
Jarigen: Vera Schans wordt zaterdag 21 april 4 jaar en een dag later, zondag 22 april, Naud Suurmeijer. Allebei alvast een mooie dag toegewenst en alvast van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag.
Hiep hiep hoera, in de meivakantie wordt Sten Klaassen op vrijdag 4 mei 5 jaar. Alvast gefeliciteerd.
Stagiaires: Marlot Bezoen komt na de mei vakantie, 14 t/m 17 mei, nog een week bij ons in de groep helpen.

Groep1-2c
Geboorte: Hieperdepiep hoera, Jasmijn Geerligs heeft een zusje gekregen en ze heet Lisa. Moeder en kind maken het goed en we zijn heel erg blij voor Jasmijn en haar familie.
Jasmijn heeft maandag al getrakteerd en we hebben ook nog een zakje met heerlijk roze snoepjes mee naar huis gekregen.
Verjaardagen: Dubbel feest deze dagen want Jasmijn is ook nog gauw jarig en op 24 april wordt zij namelijk al vijf jaar, gefeliciteerd en een fijne dag gewenst!
Oproepje: Wie helpt onze doorzichtige olifant die bij binnenkomst op de kast staat te vullen met kleine kraaltjes en knoopjes en andere kleine versierseltjes? Alvast bedankt !