Als afsluiting van ons thema bakker houden we dit keer geen Sing in maar gaan we komende vrijdag met de kinderen lekkere hapjes maken met behulp van een aantal verzorgers/ouders, alvast bedankt daarvoor. Deze hapjes eten we in de middag als een echte High Tea. We hebben bij het thema over de bakker al leuke en mooie dingen gemaakt. Zo heeft groep 1  bordjes versierd met 2 belegde broodjes erop, zijn er bakkers getekend maar ook zijn er heerlijke taarten geknutseld.  Groep 2 heeft een mobiel gemaakt, een tekening gemaakt van een bakkerij en ook een lekkere taart gemaakt. In de gang konden de kinderen spelen in een echte bakkerij en in de klas konden ze koekjes, taarten en cake maken van zand, klei en zoutdeeg. Het was een heerlijk thema waarbij we helemaal niet dik van werden ondanks dat we zoveel lekkere dingen hebben gemaakt.

Na de voorjaarsvakantie gaan we bezig met het thema jonge dieren en Pasen.

Engels:  Baker: Bakker: bakkerij – bakery, brood- bread, cake – cake, koekje – cookie, water – water, meel – flower, eiern – eggs, boter – butter

Letter van de week:
De letter die we  bij het thema Bakker leren is M van meel
De letter van iets lekkers. Mmm…., deze letter heeft 3 stokken.
Klankgebaar: Maak het natuurlijke gebaar van “mmm .. lekker”.
Doe dit met 3 vingers omlaag langs je wang, dan zie je de 3 stokken van de m ook in de hand.
Klankinformatie en articulatie: Met de lippen op elkaar, een stemhebbend lang geluid door de neus.

Opzegversje: M van de melk
M met mijn mond
Melk vind ik lekker
Melk is gezond

De kinderen mogen weer spullen voor de letterdoos meenemen die beginnen met de m.  Dit mag bv. knuffel mol of muis, speelgoed motor of  een foto/afbeelding van iets, iemand dat met de m begint.

Cijfer van de week:
De komende weken we de cijfersymbolen 0 t/m 4 en voor groep 2 11 t/m 13.
Ter ondersteuning van de cijfers leren we er ook een `ezelsbruggetje` bij.

1= een paal van steen, dat is de één.
2= een zwaan in zee is eigenlijk een twee.
3= zijn het de billen die ik zie, nee het is de drie
4= een neus van hier tot hier, dat is de vier
5= een pet met een dik lijf, dat is eigenlijk de vijf
6= een steeltje met een kers, is eigenlijk de zes
7= eerst een rechte dan een scheve, dat is de zeven
8= een sneeuwpop op wacht, dat is de acht
9= een hoofd met een vlecht ertegen, dat is de negen
10= de 1 en de 0 willen elkaar graag zien zijn ze verliefd? Of is het de 10 ?

We gaan niet alleen het cijfersymbool leren maar ook er inhoud aan geven. Bv. hoeveel is het, kun je het aantal delen met iemand….

Methode Schrijfdans
Na de voorjaarsvakantie beginnen we met de `schrijf` methode Schrijfdans.
In het speellokaal gaan we bewegen op muziek. Eerst bewegen we  in het groot met ons hele lichaam en maken we steeds kleinere bewegingen bv. met onze arm, hand, pols, vingers. We doen dit met de hele groep. In de week erna gaan de kinderen van groep 2, op dezelfde muziek, gelijksoortige bewegingen op papier “oefenen” (met wasco).

Omdat we hiermee bezig gaan hebben we hieronder weer de tips voor de fijne motoriek nog een keer genoemd. Vooral hoe je een potlood goed vast houdt ( goede pengreep) en hoe je een schaar vast moet houden.

Tips:
· De pen/potlood is een auto. De duim en wijsvinger zijn de papa en mama die voor in de auto zitten. De rest van de vingers zijn de kinderen die achterin zitten. Papa en mama zitten niet heel dicht bij elkaar of bij elkaar op schoot (de vinger over de duim of andersom) want dan kan papa en/of mama niet goed sturen/autorijden. Deze tip of verhaaltje hebben we geleerd van de kinderfysiotherapeut die werkzaam is bij ons op school: Jantine Booij.
· Ook maken we gebruik van een knijper op een potlood. De kinderen (pink, ring -en middelvinger) houden de knijper vast en de vader en de moeder (duim en wijsvinger) het potlood voor de knijper.
· Op school gebruiken we driehoekspotloden zodat de kinderen het automatisch al zo vast moeten houden.-
· Knippen: de duim moet altijd boven. De duim van Oké.

Huisbezoek
De leerkrachten van de groepen 1-2 komen in de kleuterperiode een bezoekje brengen bij uw zoon en/of dochter. We beginnen met de kinderen van groep 2 maar gaan dan verder met de kinderen uit groep 1. Het bezoekje duurt niet langer dan een uurtje en we komen op bezoek bij uw kind. Tijdens het bezoek kunnen de kinderen eventueel hun kamer, hun speelgoed en of huisdier laten zien en daar dan dingen over gaan vertellen. Het is fijn voor de kinderen dat juf weet waar je woont, hoe jouw kamer eruit ziet en dat je kan laten zien wat voor jou als kind belangrijk is. Het is niet de bedoeling dat we , met u als ouders/verzorgers,   de ontwikkeling van uw zoon en/of dochter bespreken, daar zijn de 15 minutengesprekken voor. Als leerkracht merken we dat de band met uw kind nog meer verbeterd/versterkt wordt  doordat de leerkracht de thuissituatie nu beter kent.

Reminders:
· Voorjaarvakantie: 26 februari – 2 maart, veel plezier alvast!
· Graag alert blijven op het naar het toilet gaan voor schooltijd en het stampen van de voeten bij binnenkomst.
· Er komt nog weinig goede doelengeld binnen, wie weet wordt het gele potje weer wat meer gevuld?

Groep 1-2a
Jarigen: Lynn is op 3 februari al weer 5 jaar geworden! Hieperdepiep hoera!!!
Wenkinderen; Martijn Berends is op 15 februari 4 jaar geworden. Welkom in onze groep!
Op 18 maart wordt Veerle Weggemans (Zusje van Stein) 4 jaar. Ze komt vanaf nu wennen bij ons in de groep.

Groep 1-2b
Wenkinderen; vorige week is Samar Ehsani komen wennen. Na de voorjaarvakantie komt ze elke dag bij ons in de groep. We wensen haar en haar ouders een fijne tijd toe bij ons op school.
Jarigen: Marit van Weringh wordt op woensdag 28 januari, in de voorjaarsvakantie, 4 jaar. Alvast van harte gefeliciteerd.

Groep1-2c
Wenkinderen: Op dinsdag 6 maart komt Felyn Kannegieter bij ons op school wennen en wij wensen haar samen met haar familie heel veel plezier bij ons op school en natuurlijk een fijne tijd bij ons in groep 12c
Nieuwe kinderen:
Na de voorjaarsvakantie zal Lorena elke dag bij ons in de groep komen, zij is dan al zes jaar want ze is op 20 februari net jarig geweest maar zij komt nieuw bij ons op de Tol. We wensen haar heel veel plezier bij ons in de groep en bij ons op school.
Snuffelstage:
Na de vakantie zullen er 1 of 2 snuffelstagiaires in de groep te vinden zijn, zij komen een dagje meedraaien en ervaren hoe het is om op een basisschool te werken.