In dit nieuwe jaar zijn we goed begonnen ons eerste thema over Dino’s. In de gang vonden we een nest met dino eieren en de eieren zijn in alle drie de klassen in water gedaan en toen zijn er wel drie kleine dinosaurussen geboren. Op de gang zijn er in de grotten nesten gemaakt waar de kinderen als Dinosaurussen kunnen spelen. Vorige week vrijdag hebben we de kinderen al gevraagd wat ze willen leren over Dinosaurussen en hebben we van brooddeeg botten, voetafdrukken en andere fossielen gemaakt. Deze kunnen ze, als een echte archeoloog, gaan zoeken in het zand.

Deze week gaat groep 1 een dino skelet maken van pastavormpjes en groep 2 een ei van papier-maché met een geknutselde kleine dino erin. Volgende week is groep 2 aan de beurt om een dino skelet te maken en groep 1 gaat van hun handafdruk een dino maken/verven. Bij dit thema maken we gebruik van een project van Kleuteruniversiteit.

Net als vorig jaar wordt er vanuit de gemeente Zuidlaren de MRT-screening verzorgd.

De kinderen van groep 2 hebben afgelopen maandag in kleine groepjes in het speellokaal oefeningen/spelletjes (bv. klimmen, op 1 been staan, huppelen) gedaan en dan wordt de uitvoering en de ontwikkeling van de grove motoriek bekeken.

Met het maken van de citotoetsen voor taal en rekenen zijn de kinderen van groep 2 ook weer begonnen. We hebben het echter niet over “toetsen” maar over het “werken in boekjes”. Per groep maken we twee kleinere groepjes en per onderdeel/toets nemen we hier twee momenten voor. Zo krijgen wij als leerkracht inzicht in wat de leerlingen goed beheersen en waar we nog met de hele groep of in kleine groepjes extra aandacht aan moeten/kunnen besteden. Tijdens de 15 minutengesprekken, eind februari, worden de toetsen met u besproken.

Engels: thema Dinosaurus.
Dinosaurus – Dinosaur, botten – bones, staart – tail, kaak/bek – jaw, voetafdruk / voetspoor – footprints, dino ei – dinosaur egg, hoofd – head, schubben – scales. 

Letter van de week:
Bij het thema Dino`s leren we de letter a van archeoloog.
Je kijkt naar een pasgeboren baby`tje en zeg a (h). Je brengt je hand naar je mond.
Klankgebaar: je brengt je linkerhand naar je mond alsof je a(h) zegt. Je ziet dan ook een a in je hand.
Er mogen weer voorwerpen meegenomen (voor de letterdoos/kast) die beginnen met de a.

Cijfer van de week:
De komende weken we de cijfersymbolen 0 t/m 4 en voor groep 2 11 t/m 13.
Ter ondersteuning van de cijfers leren we er ook een `ezelsbruggetje` bij.
1= een paal van steen, dat is de één.
2= een zwaan in zee is eigenlijk een twee.
3= zijn het de billen die ik zie, nee het is de drie.
4= een neus van hier tot hier, dat is de vier.
Met deze getallen gaan we verschillende spelletjes doen.

Tips: taal /lezen
Ga eens met uw kind naar de bibliotheek en zoek een boek uit en neem dit mee naar huis om het te lezen.

  • We benoemen op school wat de voorkant, achterkant, de rug is van een boek. Ook wat de titel is en wie het heeft geschreven en eventueel de afbeeldingen/plaatjes heeft gemaakt. Dit kunt u ook doen.
  • Soms laten we de kinderen raden, vertellen waar het boek over zal gaan, aan de hand van de illustratie op de voorkant.
  • Op de achterkant van een boek staat vaak in het kort waar het boek overgaat. Dit kun je van te voren voorlezen maar ook lezen na dat je het boek hebt gelezen, klopt dit ook?
  • Na afloop van het voorlezen kunt u vragen wat voor soort boek het was bv. :
  • Wie ging het … ( bv. mensen, dieren).
  • Waar gebeurde het?
  • Wat gebeurt er met….. ( proberen het chronologische terug te laten vertellen).
  • Was het een blij, droevig, boos, zielig ed. boek.
  • Is het een echt gebeurd verhaal of praten de dieren in het boek zodat het een fantasie verhaal is/ sprookje.
  • Laat uw kind er eventueel een tekening over het verhaal maken.

Zo krijgt uw kind belangstelling voor boeken, lezen en leert het dat een plaatje/afbeelding bij een tekst hoort die erbij staat.
Door het stellen van vragen leert een kind om goed te luisteren en dingen te onthouden.

Reminders:

  • We sparen nog steeds voor een goed doel. Op maandag staat het gele busje klaar op tafel waar de kinderen dan iets in kunnen doen. Dit mag natuurlijk ook op de andere dagen.
  • Vrijdag morgen 26 januari: hebben we per groep gymnastiek in de Zwet. Hiervoor worden er 1 of 2 ouders gevraagd om ons te helpen en mee te lopen.
  • Vrijdag 2 februari : Sing in.
  • Maandag 12 februari: bezoek aan het buitenmuseum in Eelde. De contactouders regelen hiervoor binnenkort het vervoer er naar toe.
  • Donderdag 15 februari margedag.
  • Maandag 19 en donderdag 22 februari zijn er 15 minutengesprekken.
  • Voorjaarvakantie: 26 februari – 2 maart.

Groep 1-2a
Wenkinderen; Voor de kerstvakantie kwamen Femke Siebring en Dexter Veld al wennen. In november en december werden ze al 4 jaar. Nu komen ze elke dag. Julia Oenema is 13 januari 4 jaar geworden. Welkom bij ons in de groep allemaal!

Groep 1-2b
Jarigen: Zaterdag 20 januari wordt Luca van Egten 6 jaar. Alvast van harte gefeliciteerd.

Wenkinderen: Vorige week is Mieke Bakker komen wennen bij ons in de groep en afgelopen woensdag is Tijn de Vries voor het eerst komen wennen. We wensen allebei de kinderen en hun ouders een fijne tijd toe bij ons op school.

Groep1-2c
Wenkinderen: Sophie Bulthuis is inmiddels ook bij ons in de groep gekomen en zij is op 6 januari al 5 jaar geworden. Sophie komt van een andere school omdat het gezin hier in de buurt gaan wonen. We wensen Sophie en haar familie heel veel plezier bij ons in de groep en bij ons op school.

Op donderdag 25 januari zal Stephano Douwes bij ons in de groep komen wennen. Hij wordt op 9 februari vier jaar. We wensen jou en je familie een hele fijne tijd bij ons op school en alvast veel plezier bij ons in de groep.

Verjaardagen: Annebell is in de kerstvakantie 5 jaar geworden en daarom heeft zij afgelopen week getrakteerd. Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Bram wordt op 24 januari ook alweer 5 jaar, van harte gefeliciteerd Bram en natuurlijk gaan we jouw verjaardag in de groep vieren.