In de stoomboot in de gang worden er door de kinderen (Sinterklaas en Pieten) leuke verhalen bedacht en uitgespeeld. Geregeld vallen er cadeautjes maar ook Pieten van de boot die dan weer opgevist of gered moeten worden.

Ook in de klassen zijn er Sint/bak/ inpak/verlanglijstjeshoeken gemaakt waar de kinderen weer volop kunnen spelen. De taal- en rekenlessen gaan natuurlijk ook over dit thema. Zo gaan we veel rijmen, den we spelletjes als: welke letter hoor je vooraan bij een woord, woorden verdelen in klapjes, pepernoten tellen en verdelen. Wie heeft er veel/meer/evenveel of veel/weinig/ meer pepernoten.

Natuurlijk maken we ook dit jaar weer een mooie hoed/muts voor het verjaardagsfeest van Sinterklaas. Dit jaar konden de kinderen kiezen uit een: piet die uit de schoorsteen kijkt, een boot of de zak van zwarte piet. De resultaten kunt u tijdens de aankomst op het grote plein, op dinsdag 5 december, bewonderen. Volgende week maken de kinderen iets voor in hun plakboek.

Ook gaan we aan het einde van de week alles van Sinterklaas weer opruimen en dan de klas inrichten, met kerstboom, voor het kerstfeest.

Engels:  
Saint Nicholas/Present: pop- doll, auto – car, bal – ball, boek – book, kleurboek – coloring book, trein – train, computerspel – computergame, puzzel – puzzle, knuffelbeest – cuddly toy

Letter van de week:
We hebben nog steeds de belangrijke letter s van Sinterklaas.
Deze letters zeg je als je stil moet zijn ss..ss.ss.
Klankgebaar: maak het ssss(t)….gebaar, met de wijsvinger voor je mond.
Klankinformatie en articulatie: sissend geluid zonder stem. De /s/ kan op twee manieren worden gevormd:
– Bij de boventandse /s/ maakt de tongpunt een vernauwing tegen het tandvlees achter de voortanden: de lucht ontsnapt hier tussendoor.
– Bij de ondertandse /s/ maakt de tongpunt een vernauwing tegen het tandvlees van de beneden voortanden en is het voorste deel van de tong rug geheven.
De lucht ontsnapt tussen de vernauwing door. De tanden zijn bijna op elkaar en de mond is iets geopend.

Opzegversje: S… sist de slang

Spetter – de – spat

Als je niet weg gaat dan spuit ik je nat.

De kinderen mogen nog weer voorwerpen meenemen die met de S beginnen voor in de letterdoos. Dit kan ook een foto zijn van iemand van wie zijn naam met de S begint.

Cijfer van de week:
We herhalen de cijfersymbolen 1 t/m 5
Ter ondersteuning van de cijfers leren we er ook een `ezelsbruggetje` bij.

1= een paal van steen, dat is de één.
2= een zwaan in zee is eigenlijk een twee.
3= zijn het de billen die ik zie, nee het is de drie
4= een neus van hier tot hier, dat is de vier
5= een pet met een dik lijf, dat is de vijf
6= een steeltje met een kers, is eigenlijk de zes
7= eerst een rechte dan een scheve, dat is de zeven
8=  een sneeuwpop op wacht, dat is de acht
9=  een hoofd met een vlecht ertegen, dat is de negen
10= de 1 en de 0 willen elkaar graag zien zijn ze verliefd? Of is het de 10 ?

We gaan niet alleen het cijfersymbool leren maar ook er inhoud aan geven. Bv. hoeveel is het, kun je het aantal delen met iemand….

tips: Rekenen, taal en motoriek.
· Zoek samen met uw kind een recept uit , het liefst uit een receptenboek of op internet met plaatjes, om koekjes te bakken of pepernoten. Lees voor wat u nodig hebt en maak een lijstje om dan samen boodschappen te gaan doen. U kunt uw kind er tekeningetjes bij laten maken zodat hij of zij het zelf op kan zoeken in de winkel.
Misschien is het leuk dat uw kind zelf mag betalen. Thuis leest u voor wat er moet gebeuren en ondersteunt u uw handelingen steeds met taal en vertelt u aan uw kind wat het nu moet doen. Bv. wegen van ingrediënten, hoeveel er van iets in moet bv. eieren. Het kneden is een goede oefening voor de motoriek.
· Vraag hoeveel koekjes er gebakken moeten worden als iedereen uit uw gezin er 1 krijgt. Geef aan hoelang de koekjes, pepernoten in de oven moeten. (klok kijken) Hoe groot moet de trommel, bakje zijn waar alle koekjes, pepernoten in kunnen. (schatten van grote, meten) En natuurlijk lekker smullen daarna!
Deze spelletjes kunt u ook goed doen tijdens een kinderfeestje.
-Natuurlijk is het ook leuk om samen met uw kind met hun nieuwe speelgoed te spelen. Als ze iets van lego hebben gekregen dit dan samen in elkaar te zetten. Eerst alle onderdelen sorteren dan de bouwtekening lezen en bouwen maar. Ondertussen komen er veel ( reken) begrippen aan de orde die u kunt benoemen of laten benoemen en eventueel kunt u uitleggen wat het inhoud. Ook kunt  een synoniem bedenken bv.  niet dun maar smal, niet dik maar breed.
Samen ontdekken hoe het nieuwe spel moet worden gespeeld, bekijken wat er allemaal bij het spel hoort, in elkaar zetten en het allerbelangrijkste Wie wordt de winnaar.

Graag deuren sluiten.
Nu het weer wat kouder wordt proberen we samen met de kinderen zoveel mogelijk de buitendeuren dicht te laten en goed te sluiten. Wilt u ons daar ook bij helpen als u weer naar buiten gaat, alvast bedankt!

Laarzen:
Doordat het nu weer kouder wordt en soms regent komen de kinderen wat vaker met regenlaarzen/snowboots aan op school. Dit vinden wij als juffen fijn want dan krijgen de kinderen tijdens het buitenspelen geen natte voeten/ schoenen. Als de kinderen laarzen aan hebben kunnen ze toch lekker buiten spelen en zo zitten ze niet de hele dag binnen.

We zouden het fijn vinden als de kinderen deze regenlaarzen en snowboots onder hun luizenzak zetten en dan hun gymschoenen aan doen. Dit is beter voor de kinderen hun eigen voeten en voor de tenen van de andere kinderen.

De laarzen mogen ook op school blijven staan zodat de kinderen ze aan kunnen trekken als het buiten nat is.

Reminders: 
• Dinsdag 5 december: Sinterklaas. Aankomst op het grote plein om 8.30. De kinderen komen eerst in de klas en gaan samen met de leerkracht naar het grote plein.
• Woensdag 6 december: inloop van 8.30 tot 9.30 uur.
• Donderdagavond 21 december: kerstviering en kerstmarkt. Informatie hierover volgt nog.
• Vrijdag 22 december: Margedag voor de hele school en aansluitend Kerstvakantie.
• Maandag 8 januari: beginnen we met een Nieuwjaarstoost op het grote plein. De kinderen komen wel eerst in hun groep en gaan dan samen met hun leerkracht naar het grote plein waar u ook van harte welkom bent.

Denkt u ook nog even aan de actie Schoenmaatjes. Hiervoor kunnen de kinderen spulletjes of geld meenemen, zie de folder die ze hebben meegekregen. Zo kunnen we samen de 4 dozen, die we per groep samen moeten vullen, ook klaar gemaakt worden.

Groep 1-2a
Verjaardag:  Op zaterdag 9 december is juf Lucré jarig. Ze viert haar verjaardag op vrijdag 15 december in de groep.
Robynn Hummel en Dexter Veld zijn momenteel aan het wennen bij ons in de groep. Robynn wordt op 8 december 4 jaar. Dexter komt na de Kerstvakantie. En dan komt ook Femke Siebering bij ons in de groep.

Groep 1-2b
Verjaardag: Hiep, hiep, hoera, Guusje Kuijpens wordt maandag 4 december 5 jaar. Alvast van harte gefeliciteerd.

Groep 1-2c
Geslaagd: Juf Marieke heeft deze week de  bevestiging gekregen dat ze haar studie goed afgerond heeft dus nu is ze een “geslaagde” juf ! Maar dat was ze voor ons natuurlijk al, gefeliciteerd !!!
Verder geen bijzonderheden maar we zouden het heel fijn vinden om de twee lege schoenen nog helemaal te kunnen vullen. De andere twee zijn door twee gezinnen zelf gevuld, dank daarvoor