Het Sint Maarten feest is alweer voorbij. De kinderen hebben hun best gedaan om mooie lampions te maken en hebben heel goed hun liedjes gezongen bij de deuren. Ze hadden allemaal lekker snoep en fruit gekregen. Deze week sluiten we af met de Herfst. De groep 1 kinderen maken voor in hun plakboek een Herfstboom van wasco met ecoline er over en groep 2 gaat een paddenstoel of herfstblad borduren.

Volgende week beginnen we natuurlijk met het thema Sinterklaas want als alles goed gaat komt Sint komende zaterdag weer in Nederland aan maar ook zal hij nog een bezoekje brengen in Zuidlaren. We volgen op school het programma van het Sinterklaasjournaal.

Zo weten we dat de kinderen as. vrijdag al hun (gym)schoen zetten op school en zal er nog wel van alles gaan gebeuren voordat Sinterklaas zijn verjaardag kan vieren op 5 december.

Dinsdagochtend , 28 november, zal er weer een Pietenochtend worden georganiseerd in de kleuterbouw en hiervoor hebben we per groep een paar ouders nodig om te helpen. Via de contactouders krijgt u hierover bericht.

Engels: Deze week gaan we een werkblad maken wat over de aangeleerde woorden gaat van Herfst. Herfst: herfst – autumn, egel – hedgehog, spin – spider, eekhoorn – squirrel, uil – owl , paddenstoel – mushroom, bos – forest, bladeren – leaves.
Volgende week starten we met het thema Present wat bij Sinterklaas past.
Saint Nicholas/Presents: pop- doll, auto – car, bal – ball, boek – book, kleurboek – coloring book, trein – train, computerspel – computergame, puzzel – puzzle, knuffelbeest – cuddly toy

Letter van de week:
Deze week is de l (van lampion ook) nog de beurt. Als je de l zegt en in de spiegel kijkt, zie je deze letter onder je tong, net als op het plaatje.
Klankgebaar: wijs met je wijsvinger onder je tong in de richting van het tongpuntje. Als je naar je hand kijkt dan zie je de l ook in je vingers.
Klankinformatie en articulatie: een lang geluid met de stem. De tongpunt ligt tegen het tandvlees vlak achter de boven voortanden; de zijkanten van de tong krullen omlaag waarlangs de lucht ontsnapt.
Volgende week leren we letter s van Sinterklaas.
Deze letter zeg je als je stil moet zijn ss..ss.ss.
Klankgebaar: maak het ssss(t)….gebaar, met de wijsvinger voor je mond.
Klankinformatie en articulatie: sissend geluid zonder stem. De /s/ kan op twee manieren worden gevormd:
– Bij de boventandse /s/ maakt de tongpunt een vernauwing tegen het tandvlees achter de voortanden: de lucht ontsnapt hier tussendoor.
– Bij de ondertandse /s/ maakt de tongpunt een vernauwing tegen het tandvlees van de beneden voortanden en is het voorste deel van de tong rug geheven.
De lucht ontsnapt tussen de vernauwing door. De tanden zijn bijna op elkaar en de mond is iets geopend.
Opzegversje:
S… sist de slang
Spetter – de – spat
Als je niet weg gaat dan spuit ik je nat.

De kinderen mogen vanaf woensdag 22 november weer voorwerpen meenemen die met de S beginnen voor in de letterdoos.

Cijfer van de week:
We herhalen de cijfersymbolen 1 t/m 5
Ter ondersteuning van de cijfers leren we er ook een `ezelsbruggetje` bij.
1= een paal van steen, dat is de één.
2= een zwaan in zee is eigenlijk een twee.
3= zijn het de billen die ik zie, nee het is de drie
4= een neus van hier tot hier, dat is de vier
5= een pet met een dik lijf, dat is de vijf
6= een steeltje met een kers, is eigenlijk de zes
7= eerst een rechte dan een scheve, dat is de zeven
8= een sneeuwpop op wacht, dat is de acht
We gaan niet alleen het cijfersymbool leren maar ook er inhoud aan geven. Bv. hoeveel is het, kun je het aantal delen met iemand….

tips: Vorige keer hebben we het over de fijne motoriek gehad en deze keer wat tips voor de mondmotoriek.
Tijdens de opdracht van deze week, moesten de kinderen blazen door een rietje. Dit is best lastig. Er zijn ook spelletjes die u samen met uw zoon en of dochter kunt doen zoals:
– Blaasvoetbal. Het ping pong balletje d.m.v. blazen door een rietje in het doel van de ander blazen.
– Wie blaast een ping pong balletje het verste weg.
– Een watje / papiertje naar de overkant brengen d.m.v. een rietje. Opzuigen, vasthouden en naar de overkant brengen.
– Papier doorgeven. De eerste persoon zuigt het papiertje met het rietje op en de volgende persoon neemt het over met zijn rietje enz.
– Strijkkralen ( of beschuitkruimels) liggen op een tafel. In het midden van de tafel ligt een cirkel bv. papier of getekend. Er kunnen ook voor elke deelnemer een cirkel op de tafel liggen. Om de beurt blazen ze een kraal in de cirkel. ( kralen van verschillende kleuren, elk zijn eigen kleur) . Wie wint er.
– Snoepjes opzuigen. Benodigdheden: rietjes, bekers, smarties of erwten, keukenwekker. Leg voldoende smarties / erwten op de tafel. De kinderen gaan om de tafel staan en hebben een beker en een rietje nodig. De kinderen krijgen één minuut de tijd om zoveel mogelijk smarties/ erwten op te zuigen en in de beker te doen.
– Golven blazen in een bak met water d.m.v. een rietje.
– Natuurlijk drinken door een rietje.
Deze spelletjes kunt u ook goed doen tijdens een kinderfeestje.

Graag deuren sluiten.
Nu het weer wat kouder wordt proberen we samen met de kinderen zoveel mogelijk de buitendeuren dicht te laten en goed te sluiten. Wilt u ons daar ook bij helpen als u weer naar buiten gaat, alvast bedankt!

Laarzen:
Doordat het nu weer kouder wordt en soms regent komen de kinderen wat vaker met regenlaarzen/snowboots aan op school. Dit vinden wij als juffen fijn want dan krijgen de kinderen tijdens het buitenspelen geen natte voeten/ schoenen. Als de kinderen laarzen aan hebben kunnen ze toch lekker buiten spelen en zo zitten ze niet de hele dag binnen.
We zouden het fijn vinden als de kinderen deze regenlaarzen en snowboots onder hun luizenzak zetten en dan hun gymschoenen aan doen. Dit is beter voor de kinderen hun eigen voeten en voor de tenen van de andere kinderen.

15 minutengesprekken
In week 47 en 48 willen we graag met u de ontwikkeling van uw zoon of dochter bespreken. Hiervoor hangen er intakelijsten op de ramen van de beide lokalen en kunt u een tijd invullen die voor uzelf het beste uitkomt. De ouders/verzorgers die in de afgelopen weken al een gesprek hebben gehad, hoeven zich niet meer in te schrijven.
In februari zijn de volgende 15 minutengesprekken.

Reminders:
– Vrijdag 17 november: Sing-in om 8.30 uur. De volgende Sing-in is in het nieuwe jaar
– Vrijdag 17 november: schoen zetten op school.
– Zaterdag 18 november: Intocht van Sinterklaas.
– Donderdag 23 november en maandag 27 november: 15 minutengesprekken.
– Dinsdagochtend 28 november: Pietenochtend.
– Dinsdag 5 december: Sinterklaas.
– Donderdagavond 21 december: Kerstviering en kerstmarkt.
– Vrijdag 22 december: Margedag voor de hele school en aansluitend Kerstvakantie.
– Maandag 8 januari: weer naar school

Denkt u ook nog even aan de actie Schoenmaatjes. Hiervoor kunnen de kinderen spulletjes of geld meenemen, zie de folder die ze hebben meegekregen. Zo kunnen we samen de 4 dozen, die we per groep samen moeten vullen, ook klaar gemaakt worden.

Groep 1-2a
Verjaardag: Dominic Huizing wordt 25 november alweer zes jaar. Van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag gewenst!

 

Groep 1-2b
Verjaardag: Hiep, hiep, hoera, Hugo Suurmeijer wordt zaterdag 18 november 6 jaar. Alvast van harte gefeliciteerd.
Geboren: Het zusje van Thorsten van der Scheer is afgelopen nacht geboren. Ze heet Jente. Van harte gefeliciteerd met jullie dochter en zusje!

Groep 1-2c
Geen bijzonderheden deze week. Inmiddels draaien Isabel en Marijn gezellig mee in de groep als nieuwste vierjarigen en hebben ze al heerlijk met elkaar en de andere kinderen gespeeld.
Juf Marieke is deze week afwezig i.v.m. de afronding van haar studie. Er is een invalster gevonden voor deze drie dagen.
De herhaling van de luizen controle zal deze week nog plaatsvinden, graag alle haren goed controleren met de luizenkam. Alvast bedankt.