Na een weekje herfstvakantie gaan we bezig met het thema “herfst” maar natuurlijk eerst besteden we aandacht aan Sint Maarten. De kinderen hebben zelf gekozen welke lampion ze gaan maken. Ze konden kiezen uit: een spookje, een dinosaurus en een poes. Hier wordt deze week druk aan gewerkt d.m.v. prikken, knippen en vliegerpapier er achter plakken. In de gang staat nog steeds de kabouterpaddenstoel waar de kinderen, uit de verschillende groepen, samen kunnen spelen.
Ook gaan de kinderen weer zichzelf tekenen in hun eigen `poppetjes` tekenboek.
Natuurlijk maken we bij dit thema ook weer iets in het plakboek. Wat dat wordt leest u in het volgende groepsnieuws.

Engels:
Herfst: herfst – autumn, egel – hedgehog, spin – spider, eekhoorn – squirrel, uil – owl , paddenstoel – mushroom, bos – forest, bladeren – leaves

Letter van de week:
Dit is de l (van lampion ook). Als je de l zegt en in de spiegel kijkt, zie je deze letter onder je tong, net als op het plaatje.
Klankgebaar: wijs met je wijsvinger onder je tong in de richting van het tongpuntje. Als je naar je hand kijkt dan zie je de l ook in je vingers. Klankinformatie en articulatie: een lang geluid met de stem. De tongpunt ligt tegen het tandvlees vlak achter de boven voortanden; de zijkanten van de tong krullen omlaag waarlangs de lucht ontsnapt.

Opzegversje:
l is een lange lantaarnpaal  
Ik loop in het licht. 
Het licht van de straal. 

De kinderen mogen natuurlijk weer voorwerpen mee naar school nemen die beginnen met de letter l voor in de letterdoos, het is leuk en leerzaam om daar thuis eens goed naar op zoek te gaan. Het mogen dingen maar ook plaatjes of foto’s zijn

Cijfer van de week:
We herhalen de cijfersymbolen 1 t/m 5
Ter ondersteuning van de cijfers leren we er ook een `ezelsbruggetje` bij.

1= een paal van steen, dat is de één.
2= een zwaan in zee is eigenlijk een twee.
3= zijn het de billen die ik zie, nee het is de drie
4= een neus van hier tot hier, dat is de vier
5= een pet met een dik lijf, dat is de vijf

We gaan niet alleen het cijfersymbool leren maar ook er inhoud aan geven. Bv. hoeveel is het, kun je het aantal delen met iemand….

Tips: Vooral voor de ouders waarvan hun kind(eren) voor het eerst naar school gaan willen we graag vertellen hoe ze een potlood en schaar goed moeten vasthouden. Voor de andere ouders is het even weer een reminder waar ze thuis ook weer om kunnen denken.

Fijne Motoriek 
Pengreep: een tip hoe je een pen/potlood goed vast moet houden:
De pen/potlood is een auto. De duim en wijsvinger zijn de papa en mama die voor in de auto zitten. De rest van de vingers zijn de kinderen die achterin zitten. Papa en mama zitten niet heel dicht bij elkaar of bij elkaar op schoot (de vinger over de duim of andersom) want dan kan papa en/of mama niet goed sturen/autorijden. 
Deze tip of verhaaltje hebben we geleerd van de kinderfysiotherapeut die werkzaam is bij ons op school: Jantine Booij.
Of een knijper op een potlood zetten en die vast houden met de middel-, ringvinger en pink zodat je automatische het potlood vasthoudt met de duim en wijsvinger.
De duim en wijsvinger houden het potlood voor het schuine gedeelte van het potlood, nog op het gekleurde gedeelte, vast. Op school gebruiken we driehoekspotloden zodat ze het automatisch al zo vast houden.
Schaar: de duim en de wijsvinger in de `ogen` van de schaar en dan de duim boven. (we noemen dat de oké/goed zo duim) 

Reminders:  

  • We sparen nog steeds voor een goed doel. Op maandag staat het busje klaar op tafel waar de kinderen dan iets in kunnen doen. Dit mag natuurlijk ook op de andere dagen. 
  • Vrijdagmorgen gaan we per groep oefenen met lampion lopen. We doen dit bij een ouder die in de buurt van school woont. De leerkracht benadert een ouder hiervoor. De kinderen hoeven geen lampionnenstokje mee te nemen. 
  • Zaterdag 11 november: Sint Maarten. 
  • Vrijdag 17 november: Singin om 8.30 uur. 
  • Zaterdag 18 november: Intocht van Sinterklaas. 
  • Donderdag 23 november en maandag 27 november: 15 minutengesprekken. 

Groep 1-2a
Verjaardag: Tot mijn grote spijt stond er in het vorige groepsnieuws een verkeerde datum. Sven was niet op 18 oktober maar op 13 oktober jarig. 
Geboorte: Fiene heeft op 14 oktober een zusje gekregen. Ze heet Mare. We hebben een mooie lapjesdeken voor haar gemaakt. Het kunstwerk hangt nog in de gang. Binnenkort gaat juf het naar Mare brengen.  

Groep 1-2b
Verjaardag: Voor de vakantie heb ik, samen met de kinderen, mijn verjaardag gevierd. Ik wil hierbij de kinderen en de ouders/verzorgers bedanken voor deze mooie dag en voor de cadeautjes.
Juf Alice.
Stagiaire: afgelopen maandag was Eline Jager, een oud leerling, voor 1 keer bij ons in de groep. Ze heeft ons goed geholpen met de lampions. 

Groep 1-2c
Verjaardag/wenkinderen:  In de een na laatste nieuwsbrief is het welkomststukje van Marijn Geerdinck niet geplaatst maar natuurlijk wensen we hem en zijn familie heel veel plezier bij ons school. Inmiddels is Marijn al goed gewend en ook al jarig geweest want op woensdag 1 november is hij alweer 4 geworden. Gezellig dat je nu elke dag bij ons in de groep komt spelen Marijn!
Gesprekken nieuwe kinderen: de gesprekken met de ouders/verzorgers van de nieuw op school gekomen kinderen willen we graag op maandag 20 november plannen en daar komt donderdag een intekenlijst voor te hangen bij de ingang van de groep. Beide leerkrachten zullen dan aanwezig zijn.
Gesprekken overige kinderen: de gesprekken met de ouders/verzorgers van de kinderen die al wat langer op school zitten plannen we op donderdagavond 23 november en op maandagmiddag 27 november. Beide leerkrachten zullen dan aanwezig zijn.