Na een heel mooi schoolfeest, waar elke groep zich heeft gepresenteerd op het podium met verschillende acts en liedjes, waren we een paar dagen vrij. Wat hebben we kunnen genieten van het mooie weer. Lekker zwemmen of eventjes weg en natuurlijk hebben we weer een lang weekend in het verschiet namelijk het Pinksterweekend. Vrijdag 2 juni is een margedag en de maandag erop is het 2e Pinksterdag.

Afgelopen maandag zijn we begonnen met het nieuwe thema Bijen. Dit project doen we met de hele school en wordt mede verzorgt door de NME. De kinderen maken voor in het plakboek een opdrachtje met bijen. Groep 0 / 1 stempelen bijen met wc rolletjes en groep 2 tekenen bijen met wasco en daar overheen doen ze ecoline.

Maar we gaan niet alleen met bijen bezig maar we gaan ook een cadeautje maken voor Vaderdag want dat duurt ook niet zolang meer. Vaders opgelet want binnenkort mogen jullie niet meer in de klassen komen want anders is het geen verrassing meer.

Volgende week gaan we een begin maken met de Cito toetsen voor taal en rekenen. Dit doen we met de kinderen van groep 1 en 2. Met de kinderen hebben we het niet over “toetsen” maar over het “werken in boekjes”. We werken hier in kleine groepjes aan en per onderdeel/toets doen we dit in 2 keer tijdens het buitenspelen. Zo krijgen wij als leerkracht inzicht in wat de leerlingen goed beheersen en waar we evt. Nog extra aandacht aan kunnen besteden.

Engels:
volgende week beginnen we met het thema Bijen- Bees.

De volgende woorden gaan we leren: bij – bee, bijen koningin – queen bee, imker – bee-keeper, korf – bee-hive, honing – honey, honingraat – honey comb (spreek uit: koom)

Letter van de week:
De letter die we leren we deze weken toch nog leren is de letter z van zon, zoemen.

Deze letter zit in de vleugels van de mug die door de kamer zoemt.

Klankgebaar: maak met je vinger een z in de lucht.

Klankinformatie en articulatie: Schurend, zoemend geluid met stem.

De z kan op twee manieren worden gevormd:

– Bij de boventandse /z/ maakt de tongpunt een vernauwing tegen het tandvlees achter de boven voortanden; de lucht ontsnapt hier midden tussendoor terwijl er stem wordt gegeven.

– Bij de ondertandse /z/ maakt de tongpunt een vernauwing tegen het tandvlees achter de beneden voortanden en is het voorste deel van de tongrug geheven. De lucht ontsnapt tussen de vernauwing door terwijl er stem wordt gegeven. De tanden zijn bijna op elkaar en de mond is iets geopend.

Opzegversje: z zeggen de bijen

Zoem – zoem – zoem

Ze zoeken de honing

Ze zoeken een bloem

De kinderen mogen vanaf woensdag 31 mei weer spullen voor de letterdoos meenemen.

Cijfer van de week/rekenen:
We herhalen de cijfersymbolen van 0 tot 20.

Tips Rekenen: getalbegrip
Tel samen met je kind het aantal poten van een stoel. Het zijn er vier. We tekenen een mooie 4 op een post-it en plakken dit op de stoel. Hierna begint het spel pas echt. Vraag: ‘Vier? Ik zie maar één stoel. Hoe kan dat?’
Hopelijk herinnert je kind zich nog dat ‘4’ staat voor het aantal stoelpoten. Uiteraard geloof je dit niet en laat je je kind het aantal poten tellen. En ja hoor: het klopt! Zo kun je samen verschillende post-its in huis opplakken. Bouw het langzaam op.

Voorbeelden

-Aan de kast hangt een 3.
Jij: ‘Maar het is toch maar 1 kast?’
Je kind: ‘Jawel, maar deze kast heeft 3 deuren. Kijk maar: 1 – 2 – 3. Dus daarom een 3.’

-Aan de lamp hangt een 5.
Jij: ‘Maar het is toch maar 1 lamp?’
Je kind: ‘Zie je dan niet dat de lamp 5 kleine lampjes heeft? Tel maar mee…’

-Aan de kamerdeur hangt een 4.
Jij: ‘Maar ik zie maar 1 deur.’
Je kind: ‘Het is wel 1 deur, maar er zitten 4 kleine ruitjes in.’

Kortom, vraag steeds wat het cijfer betekent en laat je kind het uitleggen. Op deze manier komt de kamer lekker vol te hangen met getallen en het mooie is: elk getal verwijst naar een ‘geheime’ hoeveelheid. Juist dat geheim wekt een bijzondere interesse bij je kind en dit zorgt ervoor dat het getalbegrip verdiept wordt.

Gezocht:

-Wc-rolletjes

-Plastic zakjes

-Gele wat dikkere wol

Alvast bedankt namens de kleuterjuffen.

Reminders:

  • We sparen nog steeds voor de Cliniclows, de kinderen mogen op maandag geld meenemen.
  • Vrijdag 2 juni: margedag voor de hele school
  • Maandag 5 juni vrij: 2e Pinksterdag
  • Zondag 18 juni: Vaderdag

 

 Groep 1-2a
Jarigen: Hieper de piep hoera, er zijn heel veel nieuwe kinderen 4 jaar geworden of worden al heel snel 4 jaar. Koen is op 26 mei 4 jaar geworden, Mats op 29 mei en op 1 juni wordt Marten 4 jaar.
Op vrijdag 2 juni wordt Emma 6 jaar en op dinsdag 13 juni wordt Sanne 6 jaar, allebei van harte gefeliciteerd en een hele fijne verjaardag gewenst.

Juf Lucré: Wat gezellig dat juf Lucre er vandaag was, we vonden het heel fijn om haar weer te zien en we hopen dat het een fijne dag voor haar was. Er komt nog een mailing met verdere informatie over de aankomende tijd.

Wenkinderen: Thijmen is afgelopen woensdag voor het eerst komen wennen bij ons in de groep. We wensen hem, samen met zijn familie heel veel plezier bij ons in de groep maar ook een fijne tijd bij ons op de Tol.

Groep 1-2b
Student: volgende week is juf Marleen de hele week bij ons in de groep.
Verder geen bijzonderheden